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2005
Paris, France
Installation
4 tables – 15 m, 60 DVD players, 60 videos variable duration – 120 mn to 480 mn, Video triptych – 40 mn
In 2005 to mark the 60th anniversary of the liberation of the Auschwitz-Birkenau concentration camp Esther Shalev-Gerz worked with a team to record the testimonies of 60 survivors living in Paris. Each survivor related their experiences of the camps and described their lives before, during and after internment and the interviews remained unedited.
At the Hôtel de Ville, Paris four red tables wound in two parallel rows along the length of the Grande Salle. On each, at opposing intervals were fifteen small monitors and DVD players with headphones allowing viewers to select particular verbal testimonies to listen to.
Lit but silent, at the end of the room three large screens hung side-by-side. The same video was projected on each but with a 7 second time-lapse. In slow motion the faces of the survivors were depicted in silence. Shalev-Gerz had captured not their speech but rather the silent moments that occur between words, also crucial to acts of witnessing.
Since the exhibition of the Hotel de Ville in Paris, the work was presented in several venues as a silent video triptych, without the testimonies of the 60 participants on dvd players. Between Listening and Telling was displayed in Jeu de Paume, Paris, 2010, MCBA, Lausanne, 2012, The Belkin Art Gallery, UBC, Vancouver, 2013, La Galerie de l’UQAM, Montreal, 2014, Wasserman Projects, Detroit, 2016.
2005
Paris, France
Installation
4 tables, 15m, 60 lecteurs DVD, 60 vidéos de durées variables, de 120min à 480min, 1 triptyque vidéo, 40min
En 2005, pour commémorer le 60ème anniversaire de la libération du camp de concentration d’Auschwitz-Birkenau, Esther Shalev-Gerz, aidée par une équipe, a recueilli le témoignage de 60 survivants vivant à Paris. Chacun d’eux racontait son expérience des camps et décrivait sa vie avant, pendant et après l’internement. Les interviews, filmées, ne firent l’objet d’aucun montage.
À l’Hôtel de ville de Paris, quatre tables rouges serpentaient en deux lignes parallèles dans la longueur de la Grande Salle. Répartis de chaque coté d’elles, quinze petits lecteurs DVD portables étaient disposés, permettant aux spectateurs de choisir et de regarder à leur rythme les témoignages.
Trois grands écrans éclairés mais silencieux étaient suspendus côte à côte au fond de la salle. La même vidéo, montrant les visages des survivants au ralenti, était projetée sur chacun d’eux mais avec un décalage de sept secondes. Ce que Shalev-Gerz avait capturé n’était pas leur discours mais les moments de silence entre les mots, tout aussi essentiels aux actes de témoignage.
Depuis l’exposition de l’Hôtel de Ville de Paris, Entre l’écoute et la parole a été exposé dans plusieurs lieux mais cette fois en présentant uniquement le triptych vidéo, sans les témoignages des participants sur lecteurs dvd. Ce fut le cas au Jeu de Paume, Paris, 2010, au MCBA, Lausanne, 2012, à la Belkin Art Gallery, UBC, Vancouver, 2013, à La Galerie de l’UQAM, Montréal, 2014 et chez Wasserman Projects, Detroit, 2016.