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INSEPARABLE ANGELS: AN IMAGINARY HOUSE FOR WALTER BENJAMIN

2000
Installation

Angels 1-6 and 13-15, diasec-mounted colour digital photographs – 77 x 102 cm 
Angels 7-9, black and white photographs – 70 x 90 cm
Angel 10, double-faced clock – 80 x 50 x 6 cm
Angel 10, double-faced double-sided clock 2000-2010, 130 cm (realized by Jaeger-LeCoultre)
Angel 11, double-seated chair – 82 x 65 x 43 cm
Angel 12, video projection colour with sound – 15 mn
2 colour text panels, 70 x 90 cm

 

In 2000 Esther Shalev-Gerz developed an artwork as a consideration of an imaginary house for the late philosopher and essayist Walter Benjamin.

Throughout his peripatetic life – constantly moving because of poverty, political reasons or to research, think and write – Benjamin was accompanied by the Paul Klee painting he owned, Angelus Novus; which he discussed, late in his writings, as a depiction of the Angel of History – constantly present in his consideration of the past.

Shalev-Gerz chose to provide him with an imaginary house in the German city of Weimar – a place in which, because of its complex cultural and political heritage, consciousness and resistance of history is emphasised and prevalent. Previously the home of Schiller and Herder and also preserving Goethe’s house, Weimar had offered itself as loyal by becoming host to the National Assembly throughout what became the Weimar Republic years. The Buchenwald and Mittelbau-Dora concentration camp memorials are located eight kilometres from the city.

Individual elements of this installation are entitled Angel and then numbered from Angel 1 through to Angel 15. A video depicts the journey between Weimar and Buchenwald seen through the windshield and passenger windows of a taxi. The driver recounts histories of the places through which he moves. Intermittently, the image stutters, slows down and becomes doubly exposed. In these extended moments another voice is to be heard – reading excerpts from further texts, by Franz Kafka, Heiner Müller, Gersholm Sholem, Klee and Benjamin, also inspired by the Angelus Novus. A clock with two co-joined faces, its hands moving in opposite directions, one backwards to the past, the other forwards to the future is accompanied by a backless chair – stable only when the backs of two sitters meet in the middle. Twelve photographs show places now halted by having been captured from the video; places where the past necessitates that their remains be rendered forever present.

 

Inseparable Angels: An Imaginary House for Walter Benjamin was exhibited in the Limona Pavilion, Bauhaus-Universität Weimar, Germany, 2000, in Historiska Museet, Stockholm, Sweden, 2002, in Jeu de Paume, Paris, France, 2010, in the Cantonal Museum of Fine Arts, Lausanne, Switzerland, 2012, in the Belkin Art Gallery, UBC, Vancouver, Canada, 2013, in MAMCO, Geneva, Switzerland, 2016, in Wasserman Projects, Detroit, USA, 2016.

Click here for more information about Les Inséparables, 2000-2008 and 2000-2016

ANGES INSÉPARABLES : LA MAISON ÉPHÉMÈRE POUR WALTER BENJAMIN

2000
Installation

Anges 1-6, 13-15, photographies numériques en couleurs montées sous diasec – 77 x 102 cm
Anges 7-9, photographies en noir et blanc – 70 x 90 cm
Ange 10, horloge à double cadran – 80 x 50 x 6 cm
Ange 10, horloge à double cadran et double face 2000-2010 – 130 cm (réalisée par Jaeger-LeCoultre)
Ange 11, chaise double, 82 x 65 x 43 cm
Ange 12, projection vidéo sonore en couleur – 15 mn
2 panneaux de texte en couleur, 70 x 90 cm

 

En 2000 Esther Shalev-Gerz conçut une maison imaginaire pour Walter Benjamin, le philosophe et essayiste aujourd’hui défunt.

Benjamin, qui mena une vie itinérante en raison des conditions économiques et du contexte politique de son époque, mais aussi pour chercher, penser et écrire, fut accompagné dans ses pérégrinations par le tableau de Paul Klee Angelus Novus dont il avait fait l’acquisition. Ce dernier représentera l’Ange de l’Histoire dans ses derniers écrits.

C’est dans la ville allemande de Weimar que Shalev-Gerz a situé la maison éphémère du philosophe. Ville chargée d’histoire et de contradictions, elle fut autrefois le lieu de résidence de Schiller et Herder. Elle conserve encore aujourd’hui la maison de Goethe. C’est aussi la ville qui accueillit l’Assemblée Nationale tout au long de la république de Weimar. Les camps de concentration de Buchenwald et Mittelbau-Dora se trouvent à tout juste huit kilomètres.

Les divers éléments de l’installation sont intitulés Ange et sont numérotés de Ange 1 à Ange 15. Une vidéo montre le trajet entre Weimar et Buchenwald au travers du pare-brise et de la fenêtre passager d’un taxi. Le chauffeur raconte les histoires des lieux qu’il traverse. Par moment l’image bégaie, ralentit ou se dédouble. Dans ces instants dilatés s’ouvre un espace‑temps pour la lecture de textes de Franz Kafka, Heiner Müller, Gershom Sholem, Paul Klee et Benjamin, évoquant tous des anges. Une horloge dotée de deux cadrans conjoints dont les aiguilles tournent en sens opposés est accompagnée par une chaise double sans dossier, n’étant stable qu’à la condition que deux personnes s’y assoient en s’adossant l’une à l’autre. Douze photographies tirées de la vidéo montrent les lieux parcourus désormais figés ; des lieux dont le passé nécessite que leurs restes soient rendus à jamais présents.

 

Anges Inséparables : Une Maison Imaginaire pour Walter Benjamina été exposé au PavillonLimona, Bauhaus-Universität Weimar, Allemagne, 2000, au Historiska Museet, Stockholm, Suède, 2002, au Jeu de Paume, Paris, France, 2010, au Musée cantonal des Beaux-Arts de Lausanne, Suisse, 2012, à la Belkin Art Gallery, UBC, Vancouver, Canada, 2013, au MAMCO, Genève, Suisse, 2016, au Wasserman Projects, Détroit, États-Unis, 2016.

Cliquez ici pour plus d’informations sur Les Inséparables, 2000-2008 et 2000-2016

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