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1998
Berlin, Germany
Performance and Interventions
Hebbel Theatre Berlin, Berliner Ensemble, Volksbühne am Rosa Luxemburg Platz, in collaboration with Der Tagesspiegel, ZDF, Deutschlandradio and SFB-Hörfunk
Esther Shalev-Gerz and Jochen Gerz
Having taking several years to realise, in 1998 Esther Shalev-Gerz and Jochen Gerz completed The Berlin Inquiry. Through subverting the conventions of theatre they re-articulated Peter Weiss’s 1968 play Die Ermittlung (The Inquiry) edited from the testimonies given during the Frankfurt-Auschwitz trials by victims, perpetrators, witnesses and judges.
Esther Shalev-Gerz and Jochen Gerz’s interpretation undermined the conventional distinctions between witnesses and actors by having the work performed by the audience. For two months season-ticket holders of three Berlin theatres rehearsed the play and for several weeks elements of the project were disseminated by various German media. The daily newspaper published photographs of participants accompanied with lines from the play as captions; participants’ voices reading lines were transmitted by radio, and a television channel broadcast celebrities also reciting short excerpts.
Over the five sold-out performances held in three theatres, the course of each evening was determined by co-participation. Serving only as moderators, each theatre’s company of actors would invite attendees (individually, as a group, a musical choir or as a crowd) to recite passages from the text, so that every spectator became an actor.
Not simply a recalling, the collective participatory qualities of The Berlin Inquiry rendered passive witnessing impossible and in permanently lit auditoria new forms of memory and remembrance were authored.
1998
Berlin, Allemagne
Performance et Interventions
Théâtre Hebbel, Berliner Ensemble, Volksbühne am Rosa Luxemburg Platz, en collaboration avec Der Tagesspiegel, ZDF, DeutschlandRadio and SFB-Hörfunk
Esther Shalev-Gerz et Jochen Gerz
Après plusieurs années de travail Esther Shalev-Gerz et Jochen Gerz ont achevé la réalisation de L’Instruction Berlinoise en 1998. Par la subversion des conventions théâtrales, ils ont réarticulé la pièce Die Ermittlung (L’Instruction), écrite en 1965 par Peter Weiss d’après les témoignages des victimes, bourreaux, témoins et juges, prononcés pendant les procès d’Auschwitz.
L’interprétation des artistes ébranla les distinctions conventionnelles entre témoins et acteurs ; les artistes prirent en effet le parti de faire jouer la pièce par le public. Celle-ci fut répétée pendant deux mois par les abonnés de trois théâtres berlinois et des fragments du projet furent diffusés pendant quelques semaines par divers média allemands : le quotidien Der Tagesspiegel publia des photos des participants légendées par des extraits de la pièce ; la radio retransmit des phrases lues et une chaîne de télévision diffusa de courts extraits récités par des célébrités.
À chacune des cinq représentations, réparties entre les trois théâtres, la salle était comble. Le déroulement des soirées dépendait de la participation de tous : les acteurs, devenus modérateurs, invitaient les spectateurs (individuellement, en groupe, en chorale ou tous ensemble) à réciter des passages du texte ; tous devenaient donc potentiellement acteurs.
Ce dispositif rendit la position contemplative et passive impossible et favorisa la création d’une mémoire active dans une salle qui était éclairée en permanence.