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TISSAGE D’EUROPE

2006-2009
Installation

Lace – 120 cm x 86 cm

Esther Shalev-Gerz’s Tissage d’Europe is a map that remains unfinished. Recognising geographic boundaries and borders as constructions that are altered and re-fabricated over time. The knots by which nations are attached are able to be untied and at the borders loose threads allow for future states to assemble.

In 2006, Esther Shalev-Gerz developed a commission from Mobilier National et Manufacture des Gobelins which whilst responsible for the preservation and development of traditional crafts also maintains a programme that invites contemporary artists to engage with the long-established skills. Shalev-Gerz chose to work with the female lace artisans of Puy-en-Velay.

European states (French, Italian, Belgian etc) have designed and fabricated lace through specific signatory styles that become identifiable with and emblematic of place. In Tissage d’Europe Shalev-Gerz has based the individual patterning for each country on different forms of natural patterns inspired by the black and white structural illustrations of Ernst Haeckel’s « Art forms in Nature » representing the indigenous and native or foreign and invasive. The artist chose to work with a map representing the current Member States of the European community and the future candidates.

TISSAGE D’EUROPE

2006 – 2009
Installation

Dentelle – 120 cm x 86 cm

Tissage d’Europe d’Esther Shalev-Gerz demeure une carte inachevée, en écho avec le fait que les frontières et les limites géographiques sont des fabrications sujettes à modifications et redéfinitions selon l’époque. Les nœuds définissant les frontières des différentes nations peuvent être dénoués et des fils laissés décousus rendent possible le rattachement de futures nations.

En 2006, Esther Shalev-Gerz réalisa une commande pour le Mobilier National et Manufacture des Gobelins qui, tout en étant responsable du développement et de la préservation des arts traditionnels, conduit également un programme invitant les artistes contemporains à explorer les savoir-faire traditionnels. Esther Shalev-Gerz a travaillé avec les dentellières du Puy-en-Velay. 

Les pays Européens (France, Italie, Belgique, etc) ont conçu et fabriqué des dentelles dans des styles spécifiques devenus identifiables et emblématiques de leur lieu de production. Dans Tissage d’Europe, Shalev-Gerz propose une carte d’Europe en perpétuel changement. Chaque pays est dessiné de motifs différents influencés par la diversité des textures naturelles, elles-mêmes inspirées des illustrations structurelles en noir et blanc de Ernst Haeckel dans « Formes artistiques de la nature », représentant les aspects autochtones et indigènes, et, dans d’autres étrangères et invasives. L’artiste a choisi de travailler à partir de l’actuelle carte des États-Membres de la communauté européenne en incluant également les futurs pays candidats à l’Union Européenne.

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