• Daedal(US)
  • Daedal(US)
  • Daedal(US)
  • Daedal(US)
  • Daedal(US)
  • Daedal(US)
  • Daedal(US)
  • Daedal(US)
  • Daedal(US)
  • Daedal(US)
  • Daedal(US)
  • Daedal(US)
  • Daedal(US)

DAEDAL(US)

2003
Dublin, Ireland
Intervention and Installation

20 still image projections variable dimensions, 15 colour photographs – 65 cm x 53 cm, 15 diasec-mounted colour photographs – 108 cm x 80 cm

In November 2003 Esther Shalev-Gerz developed Daedul(us) a night-time labyrinthine journey through Dublin’s North East Inner City an historic neighbourhood of deprivation then on the brink of regeneration.

Conceiving of Daedul(us) as fundamentally dependant on the participation of the neighbourhood’s citizens Shalev-Gerz negotiated with householders to house vast projectors, others to host projected images on the facades of their buildings and then others to agree to their homes or business properties being photographed.

For the first week twenty images were projected as black and white and in the second week filtered red. Visibly layered onto one another – the façades of stores and houses would reappear, projected unexpectedly and slightly distanced from their original site. An image of one wall was superimposed on a surface elsewhere and part of one street turned up in another.

The projected route of Daedal(us) remained unfixed: changing periodically and requiring visitors to find other ways through a shifting labyrinth. In a district that is undergoing rapid transformation and regeneration, the wandering, remembering, and reclaiming may produce new kinds of mazes-like journeys and future memories. Once the displaced and relocated sites were recognised, reclaimed and re-affirmed, then the work of confrontation, identification and re-appropriation may begin.

Taking its name from the maker of the maze in Greek mythology to whom James Joyce also referred in his novel Ulysses in which Stephen Daedalus wandered so that Joyce, living abroad, might remember and be re-familiarised with his hometown. Shalev-Gerz’s work provided an opportunity for viewers to again wander some of the same streets and to also (re)familiarise themselves with Dublin’s North East Inner City.

LINK TO THE BOOK

DAEDAL(US)

2003
Dublin, Irlande
Intervention dans l’espace public

20 projections d’images fixes de dimensions variables, 15 photographies en couleur, 65 x 53 cm, 15 photographies en couleur, montées sous diasec, 108 x 80 cm

En novembre 2003 Esther Shalev-Gerz a réalisé un parcours labyrinthique nocturne à travers un quartier déshérité du nord-est de Dublin, alors sur le point d’être restauré.

Daedal(us) a été développé avec la participation des habitants du quartier. Une grande part du travail de Shalev-Gerz a été de négocier avec les résidents en leur demandant, pour certains, d’abriter des projecteurs très volumineux, pour d’autres d’accepter que des images soient projetées sur leur façade, à d’autres encore que leur maisons ou lieux de travail soient photographiés.

Vingt images furent projetées, en noir et blanc durant la première semaine, puis altérées par un filtre rouge durant la seconde. Superposées de façon tout à fait visible, les façades de magasins ou de maisons réapparaissaient donc de manières inattendues et légèrement éloignées de leur site d’origine, faisant ainsi surgir une partie de rue au sein d’une autre.

Changeant régulièrement et requérant de ceux qui l’empruntaient de trouver de nouveaux itinéraires à travers ce labyrinthe mouvant, le chemin projeté de Daedal(us) présentait un caractère aléatoire. Dans un quartier subissant de rapides transformations, la déambulation, associée à des actes de mémoire et de réappropriation offrait la possibilité de susciter des périples inédits ainsi que de nouveaux souvenirs. Une fois que les lieux déplacés et relocalisés ont été reconnus, reconquis et réaffirmés, le travail de confrontation, d’identification et de réappropriation pouvait commencer.

Tirant son nom de celui de l’architecte du fameux labyrinthe de la mythologie grecque, auquel se réfère James Joyce dans son roman Ulysses au travers de son personnage Stephen Daedalus dont l’errance permet à l’auteur de tenter de se souvenir et de se ré-familiariser avec sa ville natale, le travail de Shalev-Gerz donnait aux visiteurs l’opportunité de ré-parcourir certaines rues ainsi que de se ré-familiariser avec ce quartier du nord-est de Dublin.

VOIR CATALOGUE

Project Info

Related Projects