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The Shadow

To be inaugurated in 2018
University of British Columbia, Vancouver, Canada
Permanent installation

Cement pavers, 100x22m

Esther Shalev-Gerz’s commission The Shadow embeds the ghostly silhouette of a first-growth Douglas fir across the expanse of University Plaza, which is situated on the traditional, ancestral and unceded territory of the Musqueam people.

A contemporary mosaic pixilated through the use of differing shades of grey paving stones, The Shadow engages pedestrians through its varied texture and tone underfoot, offering horizontal immersive perspectives.

As in several of the artist’s previous commissions and projects in public space, such as Monument Against Fascism, 1986 or White Point/Meeting Point, 2004, the specificity of the site is reflected through focusing on the horizontal plane rather than extending forms into vertical space. Like a proto-photograph, The Shadow, presents an absence as a hovering memory beneath our feet and inside our minds. The Shadow summons the memories of those forgotten things that populate our collective and individual psyches. Losing touch with the materiality that created it, we are compelled to give it the meanings of that which we see instead of acknowledging the erasing or denial that caused it to disappear.

Each tree carries a unique testimony of its history and surroundings. The Shadow invites to consider the scale of the trees that once existed on this site as well as the vast change that has taken place in a relatively short period of time. It establishes a dialogue between presence and absence, culture and nature, past, present and potential future.

The Shadow

Inauguration en 2018
Université de Colombie Britannique, Vancouver, Canada
Installation permanente

Pavés de ciment, 100x22m

L’installation permanente d’Esther Shalev-Gerz The Shadow présente la silhouette spectrale d’un sapin de Douglas de l’époque des forêts primaires. L’œuvre issue d’une commande publique se déploie sur toute l’étendue de la Place de l’Université, elle-même située sur le territoire non-cédé, traditionnel et ancestral du peuple Musqueam.

Cette mosaïque contemporaine propose une immersion dans ses perspectives horizontales avec lesquelles les piétons entrent en relation en parcourant sa surface, sa texture et les teintes variées des pavés gris qui la pixelisent.

Comme dans plusieurs commandes publiques précédentes, tel que le Monument contre le fascisme, 1986, ou WhitePoint/Meeting Point, 2004, l’artiste aborde la spécificité du site en portant l’attention sur son plan horizontal plutôt qu’en érigeant des forme verticales. A la manière d’une proto-photographie, The Shadow évoque une absence, comme un souvenir oscillant sous nos pieds et dans nos pensées. The Shadow, l’ombre, convoque le souvenir de ces choses oubliées qui peuplent notre psyché collective et individuelle. En perdant contact avec la matérialité qui l’a créée, nous sommes contraints de donner à cette ombre le sens de ce que nous voyons au lieu de reconnaître l’effacement ou le déni qui a causé sa disparition.

Chaque arbre porte le témoignage unique de son histoire et de son environnement. The Shadow est une invitation à considérer l’échelle des arbres qui peuplaient autrefois ce site ainsi que les changements énormes qui ont transformé ce lieu en un temps relativement court. Elle met en œuvre un dialogue entre la présence et l’absence, la nature et la culture, le passé, le présent et les potentialités futures.

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