• Echoes in Memory
  • Echoes in Memory
  • Echoes in Memory
  • Echoes in Memory
  • Echoes in Memory
  • Echoes in Memory
  • Echoes in Memory
  • Echoes in Memory
  • Echoes in Memory
  • Echoes in Memory
  • Echoes in Memory
  • Echoes in Memory
  • Echoes in Memory
  • Echoes in Memory
  • Echoes in Memory
  • Echoes in Memory
  • Echoes in Memory
  • Echoes in Memory
  • Echoes in Memory
  • Echoes in Memory
  • Echoes in Memory

ECHOES IN MEMORY

2007
Installation
National Maritime Museum Greenwich, UK

2 HD looped colour video – 10 mn, 1 soundtrack – 40 mn, 24 b/w, glass-diasec mounted digital photographs – 40 cm x 33 cm

In 2007 Esther Shalev-Gerz was commissioned by Lisa le Feuvre to conceive of a new exhibition for the Queen’s House, the principle showcase for London’s National Maritime Museum’s collection of maritime art.

Previously the site of a commissioned ceiling fresco Allegory of Peace and the Arts, completed by renaissance painter Orazio Gentileschi – possibly with the assistance of his daughter Artemesia – the Great Hall is a perfect cube rising through the centre of the building. Gentileschi represented the female figure of Peace surrounded by 23 other women holding objects alluding to subjects such as astronomy, victory, reason, music and arithmetic.

On the walls on the upper floor surrounding the atrium and alluding to Gentileschi’s allegories and the subjective nature of history, Shalev-Gerz developed 24 computer-generated photographic portraits of women. Using composite images from across their lives, Shalev-Gerz produced virtual sculptures of those whom she has found inspirational – artists, writers, figures from popular culture and intimate friends: Artemisia Gentileschi, Capradesse Germaine, Esther  Shalev-Gerz, Stefanie Baumann, Ayelet Shalev, Lea Gilinsky, Hannah Arendt, Lisa Le Feuvre, Claude Cahun, Marina Abramovic, Louise Bourgeois, Marcia Tucker, Julia Kristeva, Alice Liddell, Astrid Lindgren, Meret Oppenheim, Susan Sontag, Agnes Martin, Marcel Duchamp – Rrose Sélavy, Laurie Anderson, Eva Hesse, Patty Smith, Yoko Ono, Helene Cixous.

She also filmed staff listening to her recount what she had learnt about the context from interviewing a previous staff member. Beneath, at ground level two monitors displayed them silently listening to the artist as she passed on historic facts, long-held rumours and disputed opinions. Detached from the images in a murmured soundtrack their voices filled the emptiness of the Great Hall with continuous fragments of history, dreams and interpretations.

Echoes in Memory proposes that history operates as a continuous line of contingencies communicated by unreliable narrators. Just like memory, history is personal, political, collective, fragmented, and always influenced by the present.

ECHOES IN MEMORY

2007
National Maritime Museum Greenwich, Royaume-Uni
Installation

2 vidéos HD en noir et blanc en boucle, 10min, 1 bande-son, 40min, 24 photographies numériques en noir et blanc montées sous diasec sur verre, 40 x 33 cm

En 2007, le National Maritime Museum passa une commande auprès d’Esther Shalev-Gerz. Il s’agissait de concevoir une exposition pour la Queen’s House, le principal lieu d’exposition de la collection d’art maritime du musée.

Autrefois orné d’une fresque en son plafond, l’Allégorie de la Paix et des Arts libéraux, effectuée par Orazio Gentileschi – probablement avec l’aide de sa fille Artemisia – le Grand Hall est un cube parfait s’élevant au centre du bâtiment. Gentileschi y avait représenté la paix, sous la forme d’un personnage féminin, entourée de 23 autres femmes portant des objets évoquant des sujets tels que l’astronomie, la victoire, la raison, la musique ou l’arithmétique.

Sur les murs de la galerie entourant l’atrium au premier étage, Shalev-Gerz a accroché 24 photographies présentant les portraits réalisés en 3D de différentes femmes qui l’ont inspirée, aussi bien des artistes, des écrivains, des figures emblématiques de la culture populaire que des amies, faisant par là allusion aux allégories ainsi qu’à la nature subjective de l’histoire. A l’aide d’images prises à différents moments de leurs vies, elle a produit des sculptures virtuelles de ces femmes: Artemisia Gentileschi, Capradesse Germaine, Esther  Shalev-Gerz, Stefanie Baumann, Ayelet Shalev, Lea Gilinsky, Hannah Arendt, Lisa Le Feuvre, Claude Cahun, Marina Abramovic, Louise Bourgeois, Marcia Tucker, Julia Kristeva, Alice Liddell, Astrid Lindgren, Meret Oppenheim, Susan Sontag, Agnes Martin, Marcel Duchamp – Rrose Sélavy, Laurie Anderson, Eva Hesse, Patty Smith, Yoko Ono, Helene Cixous.

Elle a par ailleurs filmé individuellement certains membres du personnel du musée, alors qu’ils l’écoutaient raconter ce qu’elle avait appris du précédent interlocuteur à propos du contexte. Au rez-de-chaussée, deux moniteurs les montraient écoutant l’artiste en silence alors que celle-ci leur rapportait des faits historiques, des vieilles rumeurs et des opinions controversées. Disjointes des images et montées en une bande-son murmurée, leurs voix emplissaient l’espace vide du Grand Hall d’un flot continu de fragments d’histoires, de rêves et d’interprétations.

Echoes in Memory suggère que l’histoire opère telle une ligne continue de contingences transmises par des narrateurs. Tout comme la mémoire, l’histoire est personnelle, politique, fragmentée et toujours influencée par le présent.

Project Info

Related Projects