• White Out – Between Telling and Listening
  • White Out – Between Telling and Listening
  • White Out – Between Telling and Listening
  • White Out – Between Telling and Listening
  • White Out – Between Telling and Listening
  • White Out – Between Telling and Listening
  • White Out – Between Telling and Listening
  • White Out – Between Telling and Listening
  • White Out – Between Telling and Listening
  • White Out – Between Telling and Listening
  • White Out – Between Telling and Listening
  • White Out – Between Telling and Listening
  • White Out – Between Telling and Listening
  • White Out – Between Telling and Listening

WHITE OUT – BETWEEN TELLING AND LISTENING

2002
Stockholm, Sweden
Installation

2 video projections – 40 mn, 7 diasec-mounted photographs – 80 cm x 120 cm and 6 texts mounted on aluminium 120 cm x 150 cm

In 2002, invited by the Historiska Museet in Stockholm, Esther Shalev-Gerz referenced the loss of orientation in a snow storm to examine what may be shared between cultural heritages, languages, peoples and landscapes.

Having discovered that Saami, the language of the Sami people, many of whom live in Sweden, has no word for “war” and Sweden has not been to war for over 200 years, Shalev-Gerz initiated research, in both Saami and Swedish archives to discover if these facts were linked and what other shared interests may exist between the two peoples.

Installed in the museum were two translucent screens facing one another. Both showed Asa Simma, a woman of Saami heritage. Speaking in neither Saami nor Swedish but in English, one projection shot in her urban home in Stockholm depicted her verbal responses to being read the research findings. On the other screen she was seen in her native Saami countryside wearing headphones and facing the camera, listening to her responses.

On the gallery walls were large photographs. Just noticeable were vast shelves covered with objects and a passage between. Unable to access the storage of the 23 million objects in the collections of the Historitska Museet, Shalev-Gerz had then drawn the views of the storeroom, of which she then commissioned a photographer at the museum to produce images.

WHITE OUT – ENTRE L’ÉCOUTE ET LA PAROLE

2002
Stockholm, Suède
Installation

2 projections vidéo – 40 mn, 7 photos montées sur diasec – 80 cm x 120 cm et 6 textes montés sur aluminium 120 cm x 150 cm

En 2002, à l’invitation du Historiska Museet de Stockholm, Esther Shalev-Gerz prit pour référence la perte du sens de l’orientation dans une tempête de neige afin d’explorer ce qu’il peut y avoir en partage entre des patrimoines culturels, des langues, des peuples et des paysages.

Le fait que dans la langue same, la langue des Samis, dont beaucoup vivent en Suède, il n’existait pas de mot pour dire “guerre”, et que la Suède n’avait participé à aucun conflit depuis plus de 200 ans, poussa Esther Shalev-Gerz à initier une recherche dans les archives des deux cultures pour découvrir l’existence éventuelle d’un lien entre ces deux faits, et le partage d’autres intérêts communs entre ces deux peuples.

Dans le musée deux écrans translucides se faisaient face. Asa Simma, une femme Samie, apparaissait sur les deux projections. Sur l’une, filmée dans son appartement de Stockholm, on la voyait réagir à haute voix à la lecture des résultats de la recherche. Elle s’y exprimait en anglais, délaissant et le Sami et le Suédois. Sur l’autre on la voyait dans son paysage originaire écoutant ses propres réponses à l’aide d’écouteurs, face à la caméra.

De grandes photographies étaient accrochées aux murs de la galerie. On pouvait y discerner de grandes étagères, couvertes d’objets, ainsi qu’une allée les séparant. N’ayant pu accéder au lieu de stockage des 23 millions d’objets composant la collection du Historiska Museet, Esther Shalev-Gerz dessina des vues de la réserve qu’elle demanda à un photographe du musée de photographier pour elle.

Project Info

Related Projects