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TISSAGE D’EUROPE

2006-2009
Installation

Lace – 120 cm x 86 cm

In 2006 Esther Shalev-Gerz developed a commission from Mobilier National et Manufacture des Gobelins which whilst responsible for the preservation and development of traditional crafts also maintains a programme that invites contemporary artists to engage with the long-established skills.

Acknowledging how traditions and identities are practiced, filtered and characterised through differing modes of production and manufacturing such as fine handcrafts Shalev-Gerz chose to work with the female lace artisans of Puy-en-Velay. European states (French, Italian, Belgian etc) have designed and fabricated lace through specific signatory styles that become identifiable with and emblematic of place. In Tissage d’Europe Shalev-Gerz has based the individual patterning for each country on different forms of natural patterns representing the indigenous and native or foreign and invasive.

Recognising geographic boundaries and borders as constructions that are altered and re-fabricated over time Shalev-Gerz’s Tissage d’Europe is a map that remains unfinished. The knots by which nations are attached are able to be untied and at the borders loose threads allow for future states to assemble.

TISSAGE D’EUROPE

2006 – 2009
Installation

Dentelle – 120 cm x 86 cm

En 2006 Esther Shalev-Gerz réalisa une commande pour le Mobilier National et Manufacture des Gobelins qui, tout en étant responsable du développement et de la préservation des arts traditionnels, conduit également un programme invitant les artistes contemporains à explorer les savoir-faire traditionnels.

Mettant en avant la façon dont les traditions et les identités sont des pratiques, filtrées et caractérisées à travers des modes de production et de fabrication tel que l’artisanat, Esther Shalev-Gerz a travaillé avec les dentellières du Puy en Velay. Les pays Européens (France, Italie, Belgique, etc) ont conçu et fabriqué des dentelles dans des styles spécifiques devenus identifiables et emblématiques de leur lieu de production. Dans Tissage d’Europe, Shalev-Gerz propose une carte d’Europe en perpétuel changement. Chaque pays est dessiné de motifs différents inspirés par la diversité des textures naturelles dans certains cas autochtones et indigènes, dans d’autres étrangères et invasives.

En écho avec le fait que les frontières et les limites géographiques sont des fabrications sujettes à modifications et redéfinitions selon l’époque, Tissage d’Europe d’Esther Shalev-Gerz  demeure une carte inachevée. Les nœuds définissant les frontières des différentes nations peuvent être dénoués et des fils laissés décousus rendent possible le rattachement de futures nations.

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