• The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page
  • The Open Page

THE OPEN PAGE

2009
Installation
Public Library Vancouver, Canada

15 colour photographs variable dimensions and 6 banners, each 3.22 x 6.50 cm

In 2008 Esther Shalev-Gerz acknowledged the shifts in publishing that saw the permanence of printed matter questioned by the digital age.

The Open Page was commissioned by curator Karen Love for Vancouver Public Library’s ultra-modern central branch. Mostly a lending and public reference library, the seventh floor is dedicated to collections of rare publications, documents and historical photographs and consultable only with authorisation.

Continuing her long-term inquiry into the “living archive”: collecting and making accessible stories of individual endeavour, addressing questions pertinent to our histories and retrieving subtle, perishable mnemonic traces intrinsic to human lives; Shalev-Gerz invited the staff there to choose their personal favourite books from the collections. Chosen books included the first ever late 19th Century notations and translations of Chinook texts by Franz Boas; a 15th Century illustrated Breviarium for use by Dominican Nuns; a 19th Century book of architectural drawings of the Spanish Alhambra; a 17th Century English botanical guide and an early copy of Barrie’s Peter Pan in Kensington Gardens illustrated by Arthur Rackham.

Having used a large-format analogue camera Shalev-Gerz captured in great detail the remarkable craftsmanship of the books. Six 20-foot high banners were installed in the arcade opposite the library entrance with a further fifteen large colour photographs dispersed from the third to sixth floor lobbies of the library. Photographed in the hands of a director, archivists, librarians and conservators opening, indicating and holding onto their selected examples each revealed the preservation of the printed word and it’s relationships to power, histories and freedom of expression.

THE OPEN PAGE

2009
Installation
Vancouver, Canada

15 photographies en couleur, dimensions variables et 6 bannières, 3,22×6,50m

En 2008 Esther Shalev-Gerz prit acte des changements en cours dans l’édition du fait de l’avènement de l’ère du numérique qui remet en question la permanence de l’impression.

The Open Page a été commissionné par la curatrice Karen Love pour l’aile centrale ultramoderne de la Bibliothèque Municipale de Vancouver. Cette bibliothèque à vocation de prêt et de consultation publique conserve à son septième étage des collections de publications, de documents et de photographies historiques rares, consultables uniquement sur autorisation.

Poursuivant son enquête initiée de longue date au sein de « l’archive vivante » – en collectant et rendant accessible des récits d’expériences individuelles, en soulevant des questions relatives à nos histoires et en faisant ressurgir les traces mémorielles subtiles et éphémères, intrinsèques à toute vie humaine – Shalev-Gerz a cette fois-ci invité, individuellement, les membres du personnel à choisir leur livre préféré au sein de ces collections. Parmi les livres choisis se trouvent les premières traductions et annotations de textes chinook par Franz Boas, datant de la fin du 19ème siècle, un bréviaire illustré du 15ème siècle à l’usage des sœurs dominicaines, un livre du 19ème siècle de dessins architecturaux de l’Alhambra de Grenade, un guide botanique anglais du 17ème siècle et une copie ancienne du Peter Pan in Kensington Gardens de Barrie, illustrée par Arthur Rackham.

A l’aide d’une caméra analogique grand format, Shalev-Gerz a capturé en détail le remarquable travail d’artiste que représentent ces livres. Six bannières de 6,50m sont installées dans les arcades faisant face à l’entrée de la bibliothèque et quinze grandes photographies en couleur sont réparties dans les couloirs des bibliothèques du troisième au sixième étage. Photographié dans les mains d’un directeur, d’archivistes, de bibliothécaires et de conservateurs qui ouvrent, pointent des détails et tiennent fermement l’exemplaire de leur choix, chacun illustre la préservation du mot imprimé et son rapport au pouvoir, aux histoires et à la liberté d’expression.

Project Info

Related Projects